Sklep motocyklowy | Aktualności | Wydarzenia motocyklowe | Baza motocykli | Opinie o produktach | Kontakt
Serwis Motocyklowy
Twój koszyk: 0 złProduktów: 0
SKLEP
producenci
aktualności
kalendarz wydarzeń
opinie o produktach
kontakt
Dopasuj części do motocykla:

Bezpieczeństwo motocyklisty na drodze - dane statystyczne

Data dodania: 2012-04-13 10:24:55


Motocykl daje nam ogromną przyjemność z jazdy i zapewnia wiele wrażeń. Nie należy jednak zapominać o swoim bezpieczeństwie, gdyż o wypadek nie trudno. Jeżdżąc motocyklem każdy z nas jest w pełni odpowiedzialny za swoje bezpieczeństwo. Powinniśmy zaopatrzyć się nie tylko w dobry kask. To nie wystarczy… Na drodze powinniśmy przewidywać błędy popełniane przez innych ludzi. Jak to niektórzy powiadają „musimy myśleć za innych”.


W jaki sposób możemy zwiększyć swoje bezpieczeństwo ?


Gdy mówimy BEZPIECZEŃSTWO – większość ludzi myśli o kasku, ochraniaczach kolan, łokci i odpowiednia odzież motocyklowa. To prawda, te wszystkie rzeczy zwiększają nasze bezpieczeństwo, a my sami czujemy się pewniej na drodze. Istnieje jednak bardziej bezpośredni wpływ zwiększenia swojego bezpieczeństwa oraz na uniknięcie wypadków.


W Europie badacze MAIDS zanalizowali szczegółowo wypadki motocyklowe i porównali te dane ze średnią liczbą motocyklistów w Europie. Raport pochodzi z 2009r. Dane te przedstawiam poniżej:


1. Według raportu w 37% przypadkach głównym czynnikiem wypadku był błąd człowieka ze strony motocyklisty. Tutaj „błąd człowieka” rozumie się jako brak zainteresowania lub brak umiejętności. Naukowcy zauważają, iż potrzebne umiejętności zachowania się na drodze przewyższają potrzebne umiejętności do zdania egzaminów. To jest zresztą oczywiste i znane nam od dawna. Do tego nie potrzebujemy oceny specjalistów żeby stwierdzić, że zdanie egzaminu jest niczym w porównaniu do prawdziwej praktyki. Zdobyte umiejętności są wynikiem praktyki…


2. Kolejnym czynnikiem wypadków jest to, iż motocykliści nie dostrzegają innych pojazdów, co powoduje dużą liczbę błędnych decyzji, np. źle wybrana strategia unikania kolizji. Motorowerzyści mają większą tendencję do niedostrzegania innych pojazdów, a motocykliści do błędnych decyzji. W 13% przypadkach – brak decyzji ze strony zawodnika motocyklowego (hamowanie zbyt późno lub za słabo).


3. W 50% przypadków głównym czynnikiem był ludzki błąd po stronie kierowcy samochodu (zwyczajny brak zainteresowania, brak spoglądania w lusterka, brak rozglądania się)


4. 1/3 wypadków motocyklistów i kierowców samochodów są skutkiem wadliwych strategii komunikacyjnych a nie wizualnych przeszkód.


5. 90% wszystkich zagrożeń dla motocyklisty, zarówno samochodowych jak i środowiskowych, znajduje się przed jadącym motocyklistą. Nie oznacza to, że lepiej nie patrzeć w lusterka, lecz obserwować z wielką uwagą to co jest przed nami.


6. Wśród głównych czynników przyczyniających się do błędów kierowców samochodów jest sytuacja „Sorry, nie widziałem cię”. Nawet bardzo widoczne ubranie lub ozdobne lampki (cokolwiek) nie pomogą. Dlaczego ? Bo kierowca nie patrzy lub motocykl był ukryty za innym samochodem i był niewidoczny.


7. Jezdnia i samochody były najczęściej zgłaszanym „partnerem” kolizji. W 60% wypadkach, partnerem kolizji był samochód osobowy. Jezdnia jako „partner” oznacza oczywiście, że był to jednostronny wypadek z udziałem motocyklisty (motorowerzysty). Zbyt szybka i ostra jazda z brzegu jezdni jest częstą przyczyną takich wypadków.


8. Mniej niż 1% wypadków jest spowodowany technicznymi problemami. Większość z nich związane z oponami. A więc należy regularnie sprawdzać i wymieniać opony.


9. 18% wszystkich wypadków spowodowane jest nadmierną prędkością motocyklistów. Należy pamiętać, iż ważnym czynnikiem jest tu różnica prędkości: wyższa prędkość motocyklisty i niższa prędkość ruchu wokół niego.


10. 24,2% wypadków jest spowodowanych przez motocyklistów, których doświadczenie jest krótsze niż 6 miesięcy. Oczywiście tego nie da się uniknąć. Doświadczenie trzeba z czasem zdobyć. To jedynie może być przestrogą. Trzeba jednak pamiętać by nie jeździć raz w miesiącu w sezonie. Jak już mamy ten motocykl. To cieszmy się nim…


11. 29% motocyklistów z doświadczeniem mniejszym niż 6 miesięcy miało niedobór umiejętności. Zyskując doświadczenie 98 miesięcy współczynnik spada do 6,4% niedoświadczonych motocyklistów.

Bezpieczeństwo motocyklisty na drodze - dane statystyczne


  10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


- Przepisz kod z obrazka